حوادث

تصاویر و مطالب فوق العاده پیرامون حوادث

حوادث

تصاویر و مطالب فوق العاده پیرامون حوادث

...◙ حوادث جاده ای (۳)

انفجار در کامیون

آخرین روزهای مارس ۲۰۱۳ (م) راننده یک کامیون در مکزیک سعی کرد تا محموله ای را به محل برگزاری یک مراسم مذهبی برساند. او وقتی بار خود را به محل مورد نظر رساند، مقداری از وسایل آتش بازی را از داخل ماشین تخلیه کرد ولی بقیه آن در کامیون باقی ماند. ساعتی بعد که مراسم مذکور آغاز شد، در میان ازدحام جمعیت، یکی از فشفشه ها درست عمل نکرد و بعد از پرتاب به سوی آسمان بر روی باربند پر از مواد محترقه افتاد. بر اثر این حادثه انفجار عظیمی روی داد که باعث مرگ ۱۶ نفر و زخمی شدن صدها تن دیگر گردید.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

نجات یافته های کامیونی

تصادفات جاده ای تلفات زیادی دارند و در این میان برخوردهای کامیونی از همه خطرناک ترند!! البته همیشه هم این طور نیست، چرا که گاهی اوقات خود وسایل نجات بخش می شوند و یا آن که رانندگان با خوش شانسی، از مرگ می گریزند. به عنوان مثال در آوریل سال ۲۰۰۸ (م) یک راننده چینی با کامیون باربری خود فقط یک قدم تا مرگ فاصله داشت، اما از آن جا که تقدیر، سرنوشتی دیگر را برای او رقم زده بود با کمک نیروهای امدادی از مرگ گریخت. این کامیون که در حدود ۴۰ تن ذغال سنگ را حمل می کرد، در یکی از جاده های جنوبی کشور چین ترمزش برید و بر سر یکی از پیچ های جاده متوقف شد. راننده مذکور که در لبه ی یک پرت گاه ۱۲۲ متری قرار گرفته بود هیچ حرکتی انجام نداد تا در نهایت با رسیدن نیروهای امدادی چند ساعت بعد نجات یافت.

در حادثه ای دیگر که باز یک راننده شرقی آن را رقم زد کامیونی با تریلر مخصوصش بر روی پل چنگ دوی چین در حال حرکت بود که به علت سرعت زیاد بـر سر یکی از پیچ های تند از مسیر خارج شد و با گارد ریل کناری برخورد کرد. پس از شکسته شدن گارد ریل چیزی نمانده بود که این کامیون از ارتفاع ۱۰۰ فوتی به پایین پرتاب شود، اما ناگهان تریلر از کابین جدا گردیده و به پایین افتاد ولی اتاق راننده بر لبه پرت گاه ایستاد. پس از این اتفاق نیروهای امدادی کامیون را با چرثقیل از روی پل کنار بردند و راننده هم با کمی جراحات سطحی از کابین خارج شد.

در رخ دادی مشابه دیگر هم مردی ۳۲ ساله، به نام یولین از اهالی چین به طور معجزه آسایی از کام مرگ گریخت. او در یکی از روزهای پاییز سال ۲۰۱۲ (م)، مینی بوسش را روشن کرد تا به سر کارش برود ولی در هنگام حرکت وقتی به یک منطقه ی کوهستانی رسید ناگهان از روی گل و لای جاده لغزید و کنترل مینی بوس از دستش خارج شد. او هر چه تلاش کرد نتوانست اتومبیلش را کنترل کند و در نتیجه از لبه ی جاده به پایین پرتاب گردید. مینی بوس مذکور با سرعت در حال سقوط بود و یولین دیگر شانسی برای زنده ماندن نداشت، ولی به ناگاه صدای وحشتناکی توجه راننده را به خود جلب کرد، بله مینی بوس قبل از برخورد با ته دره با کامیونی که در جاده پائینی حرکت می کرد، برخورد نمود و در فاصله یک متری لبه جاده و بین صخره ها متوقف شد. با این اتفاق راننده چینی بعد از توقف ماشین، صحیح و سالم از پنجره خارج و به آغوش زندگی بازگشت.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

خطاهای خطرآفرین در رانندگی را بشناسیم!

خواب آلودگی از جمله عوامل مؤثر در وقوع تصادفات جاده‌ای است که هر ساله قربانیان زیادی در سطح جهان می گیرد، لذا برای دوری از خطر می بایست متناسب با توان خویش رانندگی کنیم و در هنگام خستگی از حرکت در مسیرهای پر تردد خود داری نمائیم. موارد حادثه ساز در این خصوص را به چند دسته تقسیم می کنیم.

١. سرعت زیاد که برخی اوقات با انحراف و واژگونی خودرو و ایجاد سوانح دل خراش توأم می گردد لذا می توان با رعایت حد قانونی و مجاز از حوادث ناگوار جلوگیری کرد و با حرکت آرام و مطمئن از جاذبه‌های طبیعی مسیر سفر استفاده نمود.

٢. سبقت غیرمجاز هم درصد بالایی از تصادفات را به خود اختصاص می دهد. پس باید با صبر و حو صله و کمی دیرتر به مقصد رسیدن این دغدغه را نیز به فراموشی سپرد.

٣. خواب آلودگی از جمله عواملی است که بسیار خطرآفرین می باشد به همین دلیل در طول سفر می بایست زمانی را برای استراحت و تجدید قوا اختصاص داد و از مصرف مواد و داروهای الکلی اجتناب ورزید.

٤. بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی از شایع ترین موارد حادثه ساز به شمار می آید که باعث سردر گمی رانندگان گردیده و زمینه ی ایجاد حوادث ناگوار را فراهم می آورد؛ لذا با دقت کافی به این علانم می توان از اولویت های یک سفر خوب بهره برد.

٥. بی احتیاطی و عدم تمرکز در حین رانندگی سبب از دست رفتن هوشیاری و آرامش راننده می شود و تصاد فات ناگهانی و ناگواری را رقم می زند.

٦. نبستن کمربند ایمنی، سرعت زیاد و ترمزهای ناگهانی، برخورد سرنشینان خودرو با یک دیگر و یا با شیشه ی جلوی اتومبیل را به دنبال دارد که در صورت شدید بودن ضربه عوارضی چون شکستگی در ناحیه ی سر و گردن را نیز شامل می شود.

٧. ارمغان استفاده از تلفن همراه و مکالمه در هنگام حرکت بی توجهی به محیط پیرامون و ایجاد خطر برای راننده و دیگران است.

٨. خوردن و آشامیدن هم از جمله عوامل مهم در کاهش تمرکز سرنشینان بوده و حوادث ناگواری را رقم می زند.

٩. گفت و گو و صحبت کردن حین حرکت، باعث حواس پرتی راننده و از دست رفتن تمرکز و هوشیاری وی می گردد؛ لذا این کار خطرآفرین را باید ترک کرد.

١٠. عصبانیت و استرس نیز در کنترل و تفکر راننده تأثیر منفی دارد و منجر به بروز حوادث ناگواری می گردد. هم چنین بی توجهی به ایرادات خودرو، عدم رعایت فاصله با ماشین های جلو و نشاندن کود کان در صندلی راننده از جمله موارد خطرسازی هستند که درحین رانندگی اتفاق می افتد. لذا باید با رعا یت تمامی نکات ایمنی سفری خوش را برای خود و خانواده های مان رقم بزنیم.

-----------------------------------------------------------------------------------------------