حوادث

تصاویر و مطالب فوق العاده پیرامون حوادث

حوادث

تصاویر و مطالب فوق العاده پیرامون حوادث

...◙ حوادث گنج های نجات یافته (۲)

گنج های نجات یافته ١

١. گنج اسپانیایی ها

در سال ۲٠٠۷ (م) کاوش گر اودیسه ١۷ تن سکه را از قعر دریا کشف کرد ولی معلوم نبود این سکه ها متعلق به چه کشوری است. مجموعه ای شامل یکی از بزرگ ترین گنجینه های آن زمان که از نظر کارش ناسان نمونه ی مشابه دیگری نداشت. چندی بعد دولت اسپانیا ادعای مالکیت سکه ها را مطرح کرد و حقوق دان های این کشور، گنجینه را متعلق به کشتی "نوسترا سینورا دولاس مرسدس" دانستند. شناوری که در سال ١۸٠۴ (م) توسط ناوگان انگلیسی غرق شد و تمامی ثروتش را با خود به دریا فرو برد. بر همین اساس در سال ۲٠٠۸ (م) کاوش گر اودیسه اکتشافاتش را قطع کرد تا ۵ سال دیگر مالکیت این ثروت ۵٠٠ میلیون دلاری به اسپانیا برسد.

۲. کشتی با سنگ قیمتی

در سال ١۹۹۸ (م) کشتی معروف "بلیتانگ" توسط یک ماهی گیر محلی در دریای اندونزی کشف شد. شناوری که گنجینه ای به ارزش ۸٠ میلیون دلار، شامل اشیایی از جنس سرامیک و طلا، کاسه های زیبا، جای ادویه، مرکب دان، کوزه، کریستال و جعبه های نقـره در آن دیده می شد. با بررسی های بیش تر معلوم گردید که این کشتی متعلق به قرن نهم و دوران خاندان تانگ است، که علاوه بر اشیای موجود سنگ های قیمتی فراوانی، نظیر زمرد و یاقوت و فنجان های طلا و پارچ های نقره نیز در آن وجود دارد. با این اتفاق دولت سنگاپور مالکیت کشتی را بر عهده گرفت و آن را به یکی از اماکن گردش گری معروف تبدیل کرد.

۳. سکه های غرق شده

شناور"اس اس ریپاپلیک" در حادثه ی طوفان در سال ١۸۶۵ (م) در ساحل جورجیا غرق شد. محموله ی این کشتی شامل ۵١ هزار سکه طلا و نقره بود که امروزه ارزش آن بالغ بر ١۲٠ تا ١۸٠ میلیون دلار می باشد. بقایای این کشتی ۲۳ سال بعد توسط کاوش گر اودیسه از قعر دریا خارج شد که محتویات آن شامل ۴٠٠ هزار دلار سکه، ١۴ هزار شی عتیقه، شیشه، بطری و اشیای سنگی زیبا می گردید. مالکیت این ثروت عظیم در سال ۲٠٠۴ (م) به شرکت سالواگ صاحب کاوش گر اودیسه داده شد تا یکی از پر سود ترین اکتشافات قرن را به چنگ آورد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

گنج های نجات یافته ۲

۴. کشتی طلا

در سال ١۸۵۷ (م) کشتی امریکایی "اس اس سنترال" درهنگام حمل ١۵ تن طلا به ارزش ١٠٠ تا ١۵٠ میلیون دلارغرق شد. این حادثه که اولین بحران اقتصادی جهان را رقم زد باعث گردید تا تلاش های بسیاری برای یافتن این کشتی صورت گیرد. جستجویی که در نهایت منجر به کشف "اس اس سنترال" در سال ١۹۸۷ (م) شد. پس از آن ۳۹ شرکت بیمه گر ادعای مالکیت طلاهای این کشتی را نموده و مدعی شدند که طلاهای موجود را بیمه کرده و خسارت آن را پرداخته اند. نبردهای قانونی این شرکت ها ادامه یافت تا در نهایت گروه مکتشف مالکیت ۹۲ درصد از طلای های آن را به دست آورد و بدین ترتیب قائله مزبور خاتمه یافت.

۵. مجسمه های زیر آبی

در سال ١۹٠٠ (م) گروهی غواص، بقایای یک کشتی را کشف کردند که در جزیره "آنتی کیترا" یونان غرق شده بود. این اتفاق پای باستان شناسان یونانی را به این ماجرا کشاند و حفاری هایی را باعث شد که تا آن زمان بزرگ ترین کاوش زیر دریایی در نوع خود بود. در این کاوش ها گنجینه ای معادل ١۲٠ تا ١۶٠ میلیون دلار در سال ١۹۷۶ (م) از کشتی به دست آمد که ارزش آن توجه همگان را به خود جلب کرد. ثروتی که هیچ کس از وجودش در این کشتی خبر نداشت و تعداد زیادی سکه، جواهرات، ظروف سفالی و مجسمه را در بر می گرفت. یکی از همین مجسمه ها، تندیسی مسی به نام "جوانی" بود که تاریخ ۳۳٠ تا ۳۴٠ (ق.م) را در خود داشت. پس از این اکتشاف گنجینه مزبور در موزه ی ملی یونان قرار گرفت تا عموم مردم از آن بازدید نمایند.

۶. گنج اس اس گایرسوپا

شناور"اس اس گایرسوپا" در سال ١۹۴١ (م) مورد حمله اژدرهای آلمانی قرار گرفت. این کشتی که متعلق به کشور روسیه بود مقدار زیادی نقره به ارزش ۶٠٠ هزار پوند را با خود حمل می کرد که امروزه قیمت آن معادل ۲٠٠ میلیون دلار می باشد. در سال ۲٠١٠ (م) مزایده ای برای کشف این کشتی انجام شد که کاوش گر دریایی اودیسه در آن پیروز گردید و در صورت موفقیت ۸٠ درصد از گنج بزرگش را به دست می آورد. یک سال بعد و پس از تلاش های بسیار، کاوش گر اودیسه بقایای"اس اس گایرسوپا" را درعمق ۴/۶ کیلومتری شمال اقیانوس اطلس یافت ولی به دلیل شرایط بد آب و هوایی و خطرات جوی این اکتشاف را تعطیل کرد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------